جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ناهنجاری فک | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

ناهنجاری فک

پاسخ به سوالاتی مهم در مورد ناهنجاری‌های فک و صورت

۱- آیا امکان درمان ناهنجاری فک بدون انجام جراحی وجود دارد؟

بسیاری از ناهنجاری های فک را می توان با پلاک های ارتودنسی متحرک و بدون انجام جراحی درمان کرد. مگر در شرایطی که بیمار سن بلوغ را پشت سر گذاشته باشد و تصحیح شکل استخوان فکین با دستگاه متحرک ارتودنسی به تنهایی ممکن نباشد. در این صورت درمان ارتودنسی در ترکیب با جراحی که ارتوسرجری نام دارد به بیمار پیشنهاد می شود.

ناهنجاری‌های فک | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
ناهنجاری‌های فک | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

۲- آیا ناهنجاری های فک یک مشکل خطرساز برای سلامتی محسوب می شود؟

ناهنجاری های فک و صورت به خودی خود نمی توانند خطرناک باشند. اما این نکته را درنظر بگیرید که هرچه دیرتر برای انجام درمان ناهنجاری های فکی و صورتی اقدام کنید عوارض شدیدتری برای درمان ایجاد می شود و در آینده وقت و هزینه خیلی بیشتری برای برطرف کردن ناهنجاری های فک و دندان و صورت صرف خواهد شد.

 

۳- در چه مواقعی ناهنجاری های فک و صورت به جراحی نیاز دارند؟

انجام عمل جراحی جهت تصحیح ناهنجاری هایی از فک توصیه می شود که درمان های ارتودنسی به تنهایی نتوانند مشکلات ناهنجاری را برطرف کنند و یا این که سلامتی بیمار در خطر افتاده باشد. در شرایطی مثل آپنه ( قطع تنفس به مدت کمتر از ۲۰ ثانیه ) در هنگام خواب و سایر مشکلات تنفسی، اختلال در جویدن، صحبت کردن و مشکلات مفصلی فک می توانند دلایلی جهت ضرورت جراحی برای تصحیح بدشکلی فک پس از سن بلوغ باشد.

اورتودنسی | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
اورتودنسی | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

۴-  ارتودنسی در درمان این ناهنجاری چه نقشی ایفا می کند؟

ارتودنسی ظاهر فرد را بهبود می بخشد، سبب مرتب شدن دندان هایی می شود که به دلیل وجود ناهنجاری های فکی به درستی با هم جفت نشده اند. همچنین ارتودنسی از آسیب های دندانی که سبب بروز درد و خستگی عضلانی و مفصلی می شود جلوگیری می کند.

اورتودنسی دندان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
اورتودنسی دندان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

۵- ناهنجاری های فک چه عوارضی دارند؟

بروز پوسیدگی در دندان ها و بروز بیماری های لثه یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوارض ناهنجاری های فک محسوب می شود. شلوغی دندان ها و نامرتبی و بهم ریختگی دندان ها نیز از دیگر عوارض ناهنجاری فک است. مشکلات گوارشی که بر دلیل عمل جویدن ناقص انجام می شود و کاهش اعتماد به نفس به علت وجود یک نقص فیزیکی در فک و یا صورت از دیگر عوارض ناهنجاری های فک به شمار می آید.

اورتودنسی متحرک | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
اورتودنسی متحرک | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *