جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دندان قروچه کودکان - تیم دندانپزشکی نیل

دندان قروچه کودکان

دندان قروچه چیست؟

به عادت فشردن دندان‌های دو فک روی همدیگر دندان قروچه یا براکسیسم می‌گویند. دندان قروچه هم در افراد بالغ و هم در کودکان و به طور گسترده در نوجوانان دیده می شود. این عادت به طور ناخودآگاه است و اغلب خود فرد متوجه انجام آن نیست. دندان قروچه سن خاصی ندارد و می‌تواند در تمامی سنین دیده شود. همچنین ممکن است در مردان و زنان دیده شود و هیچ محدودیتی از این بابت ندارد. عادت دندان قروچه در کودکان بسیار شایع است.

علت دندان قروچه کودکان چیست؟

عوامل متعددی برای این عادت ذکر می‌شود. مهمترین علت استرس است. نوع استرس در کودکان با نوع استرس بزرگسالان فرق دارد. مثلا یکی از علل شایع استرس در بچه‌ها، مشکلات حضور در مهدکودک، پیش دبستانی یا مدرسه است. کودک ممکن است با همکلاسی خود مشکلی داشته باشد یا با معلم اش دچار چالش شود. مثال دیگر: خانواده‌هایی که صاحب فرزند دوم می‌شوند، اغلب به کودک اول استرس وارد می‌شود و مبتلا به براکسیسم می‌شود. یا مثلا وقتی محل زندگی خانواده عوض می‌شود و کودک اتاق قدیمی و دوستان قدیمی‌اش را از دست می‌دهد، استرس و فشار روحی زیادی به به کودک وارد می‌شود و همین موضوع سبب تحریک آغاز دندان قروچه می‌شود.

پلاک نایت گارد برای مقابله با دندان قروچه
پلاک نایت گارد برای مقابله با دندان قروچه

براکسیسم کودکان چه زمانی رخ می دهد؟

ممکن است براکسیسم در طی روز یا در طول خواب باشد. اغلب کودک مبتلا به دندان قروچه این عادت را در طول خواب دارند و دندان‌های خود را روی همدیگر می سایند. سایش دندان‌ها روی همدیگر در طول خواب، گاهی انقدر شدید است که پدر و مادر کودک از خواب بیدار می‌شوند.

آیا دندان قروچه کودکان خطرناک است؟

اگر دندان قروچه شدید باشد و به مدتی طولانی ادامه پیدا کند می تواند خطرناک و مضر باشد زیرا ممکن است باعث سایش دندان‌های کودک، حساس شدن دندان‌ها، نازیبا شدن دندان‌ها و حتی لب پریدگی و شکستگی آنها شود. پس اگر این عادت را در کودک خود دارید حتما با دندانپزشک متخصص کودکان و نوجوانان مطرح کنید و به دنبال راه چاره باشید.

نتایج دندان قروچه کودکان - تیم دندانپزشکی نیل
نتایج دندان قروچه کودکان – تیم دندانپزشکی نیل

درمان دندان قروچه کودکان چیست؟

درمان عادت دندان قروچه اغلب درمانی ترکیبی است. یعنی سلسله‌ای از درمان‌ها باید انجام شود. گام اول پیدا کردن علت استرس کودک است. عملا با پیدا کردن علت استرس، بیشتر راه درمانی را رفته‌ایم و باید از یک روانشناس زبده کودکان مشاوره بگیریم. گام دوم استفاده از پلاک نایت گارد یا همان محافظ شبانه است. این پلاک جلوی سایش دندان‌های شیری و دائمی کودک و نوجوان را می‌گیرد. این گام توسط دندانپزشک کودکان انجام می شود. گام سوم انجام دارودرمانی است که اگر دور راه قبلی مفید نبودند، سراغ این راه می‌رویم. داروهایی مثل دیفن هیدرامین می‌توانند خواب کودک را کمی عمیق کنند و همین عمیق شدن خواب می‌تواند جلوی عادت دندان قروچه کودکان را بگیرد. البته این دارودرمانی باید زیر نظر دندانپزشک کودکان و با تجویز و نسخه دندانپزشک متخصص انجام شود.

پلاک نایت گارد یکی از درمان‌های دندان قروچه کودکان - تیم دندانپزشکی نیل
پلاک نایت گارد یکی از درمان‌های دندان قروچه کودکان

در تیم دندانپزشکی نیل، درمان دندان قروچه کودک توسط دکتر خشایار سنجری متخصص دندانپزشکی کودکان و عضو هیئت علمی انجام می شود.

رزرو نوبت و مشاوره

جهت رزور نوبت می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را با ما مطرح نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *