جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ارتودنسی کودکان و نوجوانان | مرکز دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

ارتودنسی کودکان و نوجوانان

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی درمانی‌ست برای مرتب کردن دندان‌ها و اصلاح شکل و‌ ساختار فک. این درمان می‌تواند فرم صورت را تغییر دهد و بر شکل لب و میزان نمایش دندان‌ها تاثیر بگذارد. دندان‌هایی که در جایگاه نامناسبی قرار دارند و شکل نامتعارفی دارند و به عبارت دیگر نامرتب هستند باعث بروز مشکلات بهداشتی و همچنین بالا رفتن احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان می‌شوند. از این رو با تشخیص دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی _با کمک معاینه بالینی، تصویربرداری و…_ این درمان پیشنهاد و انجام می‌شود. در ادامه درباره اهمیت ارتودنسی کودکان و نوجوانان صبحت خواهیم کرد.

مزایای ارتودنسی

درمان ارتودنسی می‌تواند باعث بهبود زیبایی صورت و خنده شود و همچنین می‌تواند سبب بهبود عملکرد فرد در جویدن و تکلم شود. همچنین می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس افراد شود.

همانطور که پیشتر اشاره شد، ناهنجاری‌های فک و دندان عوارض مختلفی به دنبال دارد. از جمله پوسیدگی دندان‌ها، برخی مشکلات لثه‌ای، خوب جویده نشدن غذا و به طبع آن مشکلات گوارشی. حتی برخی از سردردها و دردهای گردن و شانه از عوارض این ناهنجاری‌هاست.

آیا ارتودنسی محدودیت سنی دارد؟

ارتودنسی هیچ محدودیت سنی ندارد. همه افراد در تمامی سنین می‌توانند از این درمان بهره‌مند شوند. مانند دیگر شرایط پزشکی، درمان ناهنجاری‌های فک و دندان هم باید در زمان مناسب انجام شود. به عبارت دیگر اگر این درمان در زمان مناسب یا همان زمان طلایی انجام شود، پروسه درمان برای بیمار و دندانپزشک آسان‌تر خواهد بود و همچنین تاخیر در انجام آن عوارض و مشکلاتی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

ترجیح برای درمان ناهنجاری‌های فک و دندان و شروع ارتودنسی کودکان و نوجوانان، قبل از سن بلوغ است.

ارتودنسی کودکان و نوجوانان | مرکز دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
ارتودنسی کودکان و نوجوانان | مرکز دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

ارتودنسی کودکان و نوجوانان چیست؟

درمان ارتودنسی برای کودکان و نوجوانان قابل انجام است. وقتی ارتودنسی در سنین پایین شروع شود می‌تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد چون استخوان فک در کودکان و نوجوانان منعطف است و می توان با پلاک‌های ارتودنسی ساده، تغییرات مثبتی ایجاد کرد. در مرکز تخصصی دندانپزشکی نیل، درمان ارتودنسی کوکان و نوجوانان توسط دکتر خشایار سنجری متخصص دندانپزشکی کودکان انجام می شود. به این نوع از درمان ارتودنسی، «درمان پیشگیرانه» گفته می‌شود چون باعث می‌شود نیاز کودک به درمان‌های ارتودنسی گسترده در آینده کاهش پیدا کند.

بهترین زمان برای ارتودنسی

بهترین سن برای شروع چکاپ ارتودنسی هفت سالگی است. در این سن اولین دندان‌های دائمی رویش می‌یابند و حتما باید کودکان را از لحاظ نوع رویش این دندان‌ها و زاویه قرار گرفتن آنها در فک بررسی کرد.

در زیر به برخی از سوالات درباره اورتودنسی پاسخ داده‌ایم.

آیا ارتودنسی به دندان آسیب می زند؟

اگر ارتودنسی اصولی انجام شود و نیروی وارد شده به دندان‌ها کنترل شده باشد، هیچ صدمه‌ای به دندان‌ها وارد نمی‌شود و هیچ تحلیل ریشه‌ای در دندان‌ها رخ نخواهد داد. این موضوع با تبحر ارتودنتیست مرتبط است.

آیا ارتودنسی باعث پوسیدگی می‌شود؟

اگر فرد در حال درمان بهداشت دهان را رعایت کند و منظم مسواک بزند و نخ دندان بکشد، ارتودنسی نمی‌تواند باعث پوسیدگی دندانی شود. پس در واقع خود بیمار باید بهداشت را به دقت رعایت کند.

ارتودنسی چقدر زمان می‌برد؟

نصب ارتودنسی ثابت در یک جلسه انجام می‌شود. در مورد ارتودنسی متحرک، یک جلسه قالبگیری انجام می‌شود و در جلسه بعدی در کمتر از چند دقیقه ارتودنسی متحرک روی دندان بیمار نصب می‌شود. طول درمان ارتودنسی با توجه به شدت ناهنجاری‌های دندانی و یا ناهنجاری فک ممکن است بین یک یا دو سال زمان ببرد. قابل ذکر است که در این مورد سن بیمار نیز اهمیت بالایی دارد. به طور مثال درمان در کودکان سریع‌تر و آسان‌تر از درمان در بزرگسالان است.

آیا هزینه های درمان ارتودنسی زیاد است؟

درمان ارتودنسی درمانی زمان‌بر و طولانی است و این قابلیت را دارد تا به صورت قسط بندی شده پرداخت شود و فشار اقتصادی کمتری به افراد وارد کند.

رزرو نوبت و مشاوره

جهت رزور نوبت می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را با ما مطرح نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *