جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
علت تغییر رنگ دندان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

علت تغییر رنگ دندان در کودکان چیست؟

علت تغییر رنگ دندان در کودکان چیست؟

مسواک زدن نادرست و ناکافی

مسواک زدن نادرست یکی از دلایل اصلی بوجود آمدن تغییر رنگ دندانی است که باعث تجمع غذا و مواد قندی و ایجاد پوسیدگی می‌شود. همچنین باعث افزایش تعداد باکتری‌ها در داخل دهان شده که می تواند منجر به تغییر رنگ دندان ها گردد. (یا به عبارت بهتر یکی از عوامل علت تغییر رنگ دندان در کودکان است)

تغییر رنگ دندان در کودکان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
تغییر رنگ دندان در کودکان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

آب میوه‌های دارای مواد قندی

مصرف زیاد مایعات حاوی قند، احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. پوسیدگی می تواند باعث تغییر رنگ دندان به خاکستری یا سیاه یا زرد شود. همچنین آغشته کردن پستانک و شیر به مایعات شیرین یا عسل نیز باعث افزایش تعداد میکروب‌ها می شود پس شانس تغییر رنگ دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

 

دارو ها و شربت ها

بعضی از داروهای خاص می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. بعضی از داروها مثل تتراسایکلین و ماینوسایکلین اگر در دوران بارداری توسط مادر باردار یا شیرده مصرف شود، ممکن است خطر تغییر رنگ دندان‌های نوزاد را به همراه داشته باشد. بر اساس مشاهدات، تتراسایکلین و ماینوسایکلین سبب تغییر رنگ قهوه‌ای دندان‌های کودکان می‌شود حتی اگر خود کودک مصرف نکرده باشد. در کودکانی که از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند نیز تغییر رنگ مشکی بر روی دندان‌ها بروز می کند.

دارو ها و شربت ها روی تغییر رنگ دندان موثر هستند | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
دارو ها و شربت ها روی تغییر رنگ دندان موثر هستند | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

 تروما

آسیب دیدن یا شکستگی دندان می‌تواند به اعصاب و خونرسانی دندان ضربه برساند و باعث از دست رفتن حیات دندان شود که با گذشت زمان، می تواند سبب تغییر رنگ دندان از قرمز به خاکستری یا سیاه ‌شود.

تروما یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ دندان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
تروما یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ دندان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

نقایص تکاملی

نقایص مادرزادی دندان می‌تواند سبب بروز تغییر رنگ در دندان شود. مثلا یک بیماری نقص تشکیل مینای دندان که یک ناهنجاری ارثی است و به هیپوپلازی یا نقص مینای دندان نیز شناخته می‌شود. از نشانه های این نقص دندانی می‌توان به حضور فرو رفتگی‌ها، شیارهای عمیق یا سطحی و لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای در سطح دندان اشاره نمود.

نقایص دندان و تغییر رنگ دندان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
نقایص دندان و تغییر رنگ دندان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

رژیم غذایی نامناسب

مواد غذایی و نوشیدنی ها با تراکم عناصر رنگی زیاد مانند قهوه و نوشابه و چای تمشک، شاه توت، بلوبری، لبو، انگور و غیره، به دلیل وجود رنگدانه‌های زیاد داخل آن‌ها ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شوند.

رژیم غذایی و تغییر رنگ دندان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
رژیم غذایی و تغییر رنگ دندان کودکان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

یرقان یا زردی

یرقان یا زردی سبب افزایش در سطح بیلی روبین در خون خواهد شد. این بیماری اصطلاحا هایپربیلیروبینمی نام دارد. این بیماری می‌تواند سبب تجمع بیلی روبین در بسیاری از بافت‌های بدن شود. وقتی سطح بیلی روبین برای چندین هفته افزایش یابد، ممکن است روی دندان‌ها رسوب کند و منجر به ایجاد یک رنگ سبز شود. این مدل از تغییر رنگ اکثرا دائمی است زیرا در اثر تغییرات دائمی در رنگ مینای دندان و عاج دندان ایجاد می‌شود.

 

درمان تغییر رنگ دندان در تیم دندانپزشکی نیل توسط متخصص دندانپزشکی کودکان دکتر خشایار سنجری و متخصص دندانپزشکی زیبایی خانم دکتر ابراهیمی انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *