دندان نهفته چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

دندان نهفته چیست؟

دندان نهفته به دندانی گفته می‌شود که به‌صورت کامل رویش نیافته و به‌گونه‌ای در مقابل دندان دیگر، استخوان یا بافت نرم قرار گیرد و رویش آن در آینده نیز غیرمحتمل باشد. ریشه دندانهای نهفته ممکن است به‌صورت کامل تشکیل شده باشد، اما رویش آن بدون استفاده از نیروی کمکی غیرممکن است. از روش‌های متعددی برای طبقه‌بندی نهفتگی دندان‌ها استفاده میشود، این طبقه‌بندی ها براساس فاکتورهایی از جمله عمق نهفتگی و زاویه نهفتگی انجام می شود.

علت نهفتگی دندان چیست؟

تعدادی از الگوهای ارثی منجر به نهفتگی دندان می‌شود، اما شایع‌ترین دلیل آن جوانه دندانی نابجا، باقی ماندن طولانی‌مدت دندان‌های شیری، ضایعات پاتولوژیکی موضعی و کمبود طول قوس فکی و کمبود فشای رویشی است. شیوع نهفتگی دندان در زنان بیشتر از مردان است.

علت نفهتگی دندان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

شایع ترین دندانی که نهفته می شود

هر دندانی می‌تواند نهفته شود،‌ اما شایع‌ترین دندان‌های درگیر به ترتیب دندان عقل فک پایین و نیش فک بالا است.
نهفتگی دندان غالبا ً زمانی تشخیص داده می‌شود که یک دندان دچار تأخیر طولانی‌مدت در رویش باشد. با این حال تلاش زیادی برای تشخیص درست، به‌موقع و درمان زودهنگام باید انجام شود زیرا تحقیقات زیادی نشان داده‌اند دندان مولر سوم نهفته می‌تواند باعث تضعیف زاویه فک پایین و باعث شکستگی آن شود.

شایع ترین دندانی که نهفته می شود | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
شایع ترین دندانی که نهفته می شود | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

عوارض حضور دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته در ایجاد اختلالات مفصل فکی، دردهای مبهم دهانی صورتی، نورالژی و دردهای عصبی گنگ، کیست و عفونت، تحلیل خارجی ریشه دندان مجاور، و عفونت ناشی از رویش ناکامل نقش دارد.

عوارض حضور دندان عقل نهفته | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
عوارض حضور دندان عقل نهفته | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

مراقبت های لازم در ۲۴ ابتدایی پس از جراحی دندان عقل نهفته

– گاز استریل روی زخم را تا یک ساعت به کمک دندانهای مقابل با فشار نگه دارید.
– از باز و بسته کردن و یا تعویض گاز خودداری نمایید.
– آب دهان خود را به طور معمول فرو ببرید
– حتی الامکان سه تا چهار ساعت از صحبت کردن پرهیز کنید.
– بلافاصله پس از جراحی، ناحیه عمل شده را از روی صورت با کیسه یخ به طور متناوب(ده دقیقه به ده دقیقه) تا چند ساعت کمپرس کنید.
– خونریزی خفیف تا ۶ ساعت پس از جراحی طبیعی است .
– گاهی تا ۲۴ ساعت نیز ممکن است بزاق آغشته به خون باشد.
– در صورت بروز خونریزی شدید: گاز استریل را روی هم تا کرده و در محل عمل شده به مدت یک ساعت به کمک دندانهای مقابل فشار دهید.
– غالبا” پس از عمل جراحی درد وجود دارد. بهتر است قبل از بروز دردو از بین رفتن اثر داروی بی حسی از داروهای مسکن استفاده نمایید.
-در صورت ادامه درد طبق دستور پزشک از مسکن تجویز شده میل نمایید. بروز تب تا یک درجه پس از عمل جراحی نشانه عفونت نمی باشد.
– از آنجا که بدن برای ترمیم و بهبودی زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر انرژی دارد هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید.
– در دوازده ساعت اول پس از جراحی غذاهای سرد و مایع استفاده شود و از روز بعد، رژیم غذایی معمول را شروع نموده و تا یک هفته از جویدن غذا روی ناحیه جراحی شده خودداری کنید.

در تیم دندانپزشکی نیل، جراحی دندان عقل نهفته توسط تیم تخصصی جراحی فک و صورت انجام می شود.