جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
انواع خمیردندان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

انواع خمیردندان یا چه نوع خمیردندانی مناسب است؟

چه نوع خمیردندانی مناسب است؟ (انواع خمیردندان)

یکی از سوالات رایج مراجعین به مطب دندانپزشکی نوع خمیردندان مطلوب است. (انواع خمیردندان)

ترکیبات

خمیردندان در اصل حاوی مواد ساینده، مواد ایجاد کننده کف، طعم دهنده ها و فلوراید است.

فلوراید

باید توجه کنیم حتما خمیردندان حاوی فلوراید باشد. فلوراید شایعترین ماده ی ضدپوسیدگی مورد استفاده در خمیردندانها است. غلظت فلوراید خمیردندانهای مخصوص بزرگسالان موجود حدودا ۱۱۰۰ppm است.نکته ی مهم در مورد استفاده از خمیر دندان برای اثربخش بودن فلوراید موجود عدم شست و شوی دهان با آب پس از مسواک زدن است.در واقع اضافه خمیردندان و کف موجود در دهان صرفا بیرون ریخته میشود و حداقل تا ۳۰ دقیقه بعد هیچگونه آبی وارد دهان نمیشود. با اینکار فرصتی فراهم میشود تا فلوراید جذب دندانها شود.

بعضی خمیردندانها حاوی یونهای دیگری مثل کلسیم فسفات قلع در کنار فلوراید هستند که اثر ضدپوسیدگی آن را بالاتر میبرد.

انواع خمیر دندان

انواع خمیردندان سفید کننده، ضدجرم و ضدحساسیت نیز در بازار وجود دارد.

در مواردی که درد و حساسیت دندانی تشخیص داده میشود( دقت کنیم تشخیص حتما باید توسط پزشک صورت گیرد و در بسیاری موارد خمیردندان ضدحساسیت اثری بر درد دندان ندارد) استفاده از خمیردندان ضد حساسیت مؤثر میباشد.مکانیسم اثر انواع خمیردندانها متفاوت است برای مثال بستن منافذ باز دندان که منجر به حساسیت دندانها میشود.

دقت کنیم برای اثربخشی حداقل به یک تا دو هفته استفاده از خمیردندان نیاز هست تا زمانی که درد تسکین یابد و سپس استفاده باید قطع شود.

خمیردندان ضدجرم

خمیردندان ضدجرم در افرادی که بزاق انها ترکیبات معدنی زیادی داشته و مکررا جرم بروی دندانهایشان تشکیل میشود منجر به جلوگیری از معدنی و سنگی شدن پلاک دندانی و تبدیل آن به جرم دندانی میشود.

انواع خمیردندان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
انواع خمیردندان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

خمیردندانهای سفید کننده

خمیردندانهای سفید کننده عمدتا دارای مواد ساینده زیادی بوده و منجر به عدم تشکیل رنگ بروی سطح خارجی دندانها میشود.دقت کنیم استفاده مداوم و طولانی مدت از آنها به دلیل تخریب ساختار دندان به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *