جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
فیوژن یا جوش خوردن دندان‌ها | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

فیوژن یا جوش خوردن دندان‌ها چیست؟

فیوژن یا جوش خوردن دندان ها چیست؟

معنای فیوژن چیست؟

فیوژن (Fusion) به معنای ترکیب شدن دو (یا چند) دندان شیری یا دائمی با رشد مستقل است که از منشأهای دندان مختص به خود رشد پیدا کرده اند. فیوژن منجر به تشکیل یک دندان بزرگ منفرد می شود و تعداد کلی دندان های حاضر در قوس متأثر را یک عدد کاهش می دهد. در عکس رادیوگرافی، فیوژن معمولاً روی طول دندان ها – از تاج‌ها (مینا/عاج) تا ریشه ها (سمنتوم) تأثیر می گذارد، به طوری که دندان های ادغام شده حفرات پالپ و کانال های مستقلی را حفظ می کنند. زمانی که این ادغام فقط روی ریشه های (سمنتوم) دندان های مجاور تأثیر می گذارد، اصطلاحاً این عارضه، کانکرسنس نامیده می شود. (فیوژن یا جوش خوردن دندان‌ها)

فیوژن یا جوش خوردن دندان‌ها | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
فیوژن یا جوش خوردن دندان‌ها | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

فیوژن در کدام دندان ها دیده می شود؟

فیوژن ها می توانند هم در دوره دندانی شیری و هم در دوره دندانی دائمی رخ دهند. میزان شیوع آنها در دوره دندانی شیری بر اساس نژاد متغیر است به طوری که میانگین وقوع آنها در اروپایی ها ۰.۵۳ درصد، در هندیان غربی ۱.۵ درصد، و در آسیایی ها ۳.۵۳ درصد است. دفیوژن دندان معمولاً در قسمت جلویی دهان دیده می شود و در بین دو دندان جلویی بسیار شایع تر است. فیوژن ها می توانند در خانواده ها رخ دهند و یک الگوی وقوع ارثی را نشان دهند.

فیوژن یا جوش خوردن دندان‌ها | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
فیوژن یا جوش خوردن دندان‌ها | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

مشکلات ناشی از فیوژن چیست؟

دندان های دچار فیوژن در معرض ریسک بالاتری از پوسیدگی دندان در امتداد خط فیوژن تاج قرار دارند. همچنین ظاهر این دندان ها برای افراد ممکن است ناخوشایند باشد و نیاز به درمان های زیبایی را ضروری کند.

درمان دندان فیوژن چیست؟

وجود شیاردر امتداد خط جوش خوردن دو دندان، قرار دادن یک ترمیم را ضروری می سازد. به علاوه یک یافته غالب در هنگام فیوژن دو دندان شیری، غیاب تکاملی یکی از دندان های دائمی متناظر است. در نتیجه بیمارانی با دندان های دارای فیوژن، اغلب نیاز به یک رویکرد چندرشته ای برای درمان دندان خود هستند. ( شامل دندانپزشک کودکان، اندودانتیکس، جراحی، دندانپزشکی ترمیمی و ارتودنسی).

در تیم دندانپزشکی نیل، با توجه به حضور جمعی از متخصصین دندانپزشکی از رشته های مختلف، امکان درمان چنین درندانهیی وجود دارد. دکتر خشایار سنجری متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان و دکتر ابراهیمی زاده متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در قالب تیمی تخصصی می توانند درمان چنین دندانهایی را عملیاتی کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *