جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
شکستگی فک کودکان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

شکستگی فک کودکان

شکستگی فک کودکان

دندانپزشک متخصص کودکان ممکن است با کودکانی مواجه شود که دچار تراما و آسیب به بافت نرم و یا سخت صورت شده‌اند. این آسیب‌ها ممکن است شامل پارگی بافت نرم، آسیب دنتوآلوئولار و شکستگی‌های صورتی ماگزیلا، مندیبل، بینی و گونه باشد. تشخیص و ارزیابی این صدمات در فصل دیگری انجام شده است.
شکستگی مندیبل شایع‌ترین صدمه اسکلتی در گروه سنی کودکان است که در بیمارستان دیده می‌شود. با این حال بیمار دچار شکستگی مندیبل ممکن است در ابتدا در مطب دندانپزشک کودکان حاضر شود که وی باید بتواند نوع آسیب را تشخیص و ارجاع صحیح را انجام دهد.

 

شکستگی فک کودکان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
شکستگی فک کودکان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

ضایعات همراه با شکستگی فک کودکان

حین بررسی بیمار دچار صدمه از ناحیه‌ی صورت، پزشک باید هشیار باشد که بیمار ممکن است دچار آسیب های دیگری نیز شده باشد. یک تاریخچه از شرح اتفاقات مرتبط با حادثه و ارزیابی فیزیکی کامل اهمیت بسیاری دارد و باید حتما تکمیل شود. پزشک معالج باید بداند که نیرویی که به سر و گردن وارد شده و شکستگی صورت ایجاد کرده است، ممکن است سبب ایجاد صدمه نورولوژیک یا گردنی نیز شود. درک و فهم مکانیسم آسیب وارده به بیمار می‌تواند تا حدودی یک نگرش درست ایجاد کند. پزشک باید درباره از دست رفتن هوشیاری یا نشانه‌هایی دال بر صدمه عصبی (مثل سرگیجه، حس سبکی سر، فراموشی یا آمنزی در مورد حادثه، تهوع و استفراغ) سوال کند.

در هر فرد بالغ هوشیار، تراما به گردن با معاینه کلینیکی و توانایی بیمار برای بیان اینکه آیا درد گردنی وجود دارد یا خیر بررسی می‌شود. در بیماران کم سن تر که پاسخ آنها در مورد وجود یا فقدان درد قابل اعتماد نیست، بررسی رادیوگرافیک ممکن است تجویز شود. دندانپزشک کودکان باید بداند که کودک ممکن است متحمل صدمات گردنی و نیز سایر آسیب های ثانویه به مکانیسم صدمه شود و بیمار را برای به حداقل رساندن عوارض منفی احتمالی مدیریت کند. به عنوان مثال اگر هرگونه شکی در مورد آسیب گردنی وجود داشته باشد، باید از ثابت کننده‌ی نخاع گردنی استفاده شود و برای انتقال به بخش اورژانس با EMS تماس گرفته شود.

اولین قدم در بررسی بیماری که با صدمه صورت مراجعه کرده | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

اولین گام شکستگی فک کودکان

اولین قدم در بررسی بیماری که با صدمه صورت مراجعه کرده، دست یافتن به یک تاریخچه جامع است. بیماران کوچکتر ممکن است کمتر قادر به ارائه‌ی پاسخ قابل اعتماد باشند. این پرسش‌ها شامل موارد زیر است:

  1. کجا درد می کند؟ چه چیزی سبب بروز درد می شود؟
  2. آیا می‌توانید دهانتان را باز کنید؟ ( آیا بیمار محدودیتی در حرکت دادن فک دارد؟ آیا بایت بیمار تغییر کرده است؟)
  3. آیا دندان لقی دارید؟
  4. آیا حس لب‌های شما تغییراتی داشته است؟ آیا لب‌های شما بی حس است؟

پاسخ به این سوالات ممکن است تشخیص را برای ما آشکار کند. ممکن است بیمار از درد در مفصل گیجگاهی فکی شکایتی داشته باشد که می‌تواند مطرح کننده همارتروز یا شکستگی کندیل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *