جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سلولیت چیست | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

سلولیت چیست

درباره سلولیت یا عفونت گسترده دندان شیری کودکان بیشتر بدانیم

سلولیت چیست

سلولیت یک عفونت گسترده بافت‌های نرم است که غالباً در کودکان کم سن و سال رخ میدهد. سلولیت توسط نکروز پالپی دندانهای شیری یا دائمی ایجاد می شود و با تورم قابل ملاحظه در صورت یا گردن – به علت ادم مجاور و عفونت گسترده فضای فیشیال که سبب تیره و عضلانی شدن بافت‌ها می‌شود – توصیف می شود. (سلولیت چیست)

آیا سلولیت کودکان خطرناک است؟

سلولیت می تواند جدی و یا حتی کشنده باشد. سلولیت معمولاً نتیجه پوسیدگی شدید درمان نشده در بیمارانی است که مراقبت های دندانی نامنظم و سمپتوماتیک را دریافت می کنند، یا افرادی که ممکن است فقط بخاطر   شرایط اورژانسی دندان خود از مراقبت های دندانی استفاده کرده باشند. این کودکان معمولاً به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند که در آنجا خیلی مریض به نظر می رسند و ممکن است تب بالا (بالاتر از ۴۰℃/۱۰۴℉) و کسالت(malaise) و سستی(lethargy) داشته باشند.

درگیری دندان فک بالا

اگر یک دندان فک بالا  درگیر باشد ورم و قرمزی در چشم هم ممکن است مشاهده شود  و اگر درمان نشود ممکن است در جهت خلفی گسترش یابد و مغز را نیز درگیر آبسه یا ترومبوز سینوس کاورنوس کند.

آبسه دندان شیری و سلولیت | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
آبسه دندان شیری و سلولیت | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

درگیری دندان فک پایین

سلولیت ناشی از یک دندان مندیبل عفونی در امتداد صفحات فیشیال به کف دهان گسترش پیدا خواهد کرد. یک شکل پیشرونده سریع از سلولیت که فضاهای زیرفکی، زیر زبانی، و زیر چانه ای را نیز درگیر می سازد آنژین لودویگ نامیده می شود  آنژین لودویگ یک عارضه جدی است که مستلزم مدیریت فوری مسیر تنفس است چون زبان و کف دهان تا حدی بالا می آیند که مسیر تنفس بیمار ممکن است مسدود شود و تنفس و بلع را تقریباً غیرممکن سازد.

علایم خطرناک به دنبال عفونت سلولیت کودکان

علائمی که نشان دهنده به خطر افتادن مسیر تنفسی یک بیمار هستند عبارتند از: ریزش بزاق از اطراف دهان (drooling)، صدای خفه‌گی (muffled) یا خشن (hoarse)، و یا خس خس کردن (wheezing)  با صدای زیر (high pitched) به علت قطع شدن مسیر تنفس(استریدور)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *