جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دندان اضافی چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

دندان اضافی چیست؟

دندان اضافی چیست؟

تعریف دندان اضافی

دندان اضافی که هایپردنشیا نیز نامیده می شود عارضه ای است که در آن، بیشتر از تعداد نرمال از دندان ها در سیستم های دندانی شیری یا دائمی تشکیل می شود. شیوع گزارش شده از دندان های اضافی متعدد در حفره دهان، بر اساس تعاریف متعدد، متغیر است. (دندان اضافی چیست؟)

دندان اضافی چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
دندان اضافی چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

دندان های اضافی در کدام ناحیه بیشتر دیده می شوند؟

تشخیص دندان اضافی غالباً در طی دوران نوجوانی است. بسیاری از بیماران دارای دندان های اضافی، در هر دو فک خود دندان اضافی دارند. در این افراد، دندان های نیش و کرسی کوچک به طور کلی بیشتر از قدامی و کرسی بزرگ تحت تأثیر قرار می گیرند و کرسی های کوچک شایع ترین دندان درگیر در فک پایین، و قدامی و کرسی بزرگ شایع ترین دندان های درگیر در فک بالا است.

آیا شیوع دندان های اضافی وابسته به جنس است؟

در اغلب بیماران دارای دندان اضافی نیش یا کرسی کوچک، این عارضه به صورت دوطرفه رخ میدهند. اگرچه مردان در مقایسه با زنان بیشتر تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرند (۲:۱) اما هیچ تفاوت جنسی برای افراد متأثر از لحاظ تعداد یا موقعیت دندان های اضافی که تشکیل می شوند وجود ندارد.

شیوع دندان های اضافی | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
شیوع دندان های اضافی | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

آیا دندان اضافی با بیماری دیگری در ارتباط است؟

دندان های اضافی متعدد بندرت با یک بیماری یا سندرم دیگر همراه هستند، اما با این حال برخی از این موارد ابتلا گزارش شده است. اختلالات ژنتیکی برای داشتن دندان های اضافی عبارتند از: سندرم گاردنر/پولیپوزیس آدنوماتوز خانوادگی/آدنوماتوز پولیپوزیس
تشخیص وجود دندان های اضافی میتواند نشانه مهمی برای انجام ارزیابی عارضه شناسایی نشده در افراد (و خصوصاً سندرم گاردنر/ پولیپوزیس آدنوماتوز خانوادگی) باشد چون تکامل دندان های اضافی قبل از تکامل سرطان روده بزرگ رخ میدهد.

درمان دندان اضافی

درمان دندان های اضافی، نیاز به همکاری بین رشته ای دارد. چندین متخصص دندانپزشکی باید با هم همکاری کنند تا بتوانند این موارد را درمان کنند.
در تیم دندانپزشکی نیل با توجه به حضور دکتر خشایار سنجری متخصص دندانپزشکی کودکان و دکتر حسنا ابراهیمی زاده متخصص دندئانپزشکی ترمیمی، امکان درمان چنین دندان هایی وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *