جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
حساسیت دندانی - تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team

حساسیت دندانی

حساسیت دندانی

حساسیت دندانی – دندان‌ها به علل متفاوتی حساس می‌شوند. در این حالت فرد احساس درد تیز و تیرکشنده در حین خوردن مواد سرد یا ترش و اسیدی، وارد شدن هوای سرد به داخل دهان و گاها هنگام برخورد دندانها به یکدیگر یا کشیده شدن جسم خارجی سخت روی دندان‌ها را دارد.

در اغلب موارد تحلیل لثه اطراف دندان یا دندانهای درگیر مشاهده می‌شود.

تحلیل لثه یک روند تدریجی در طی زمان است که بواسطه شرایط خاصی شدت و سرعت آن ممکن است زیاد شود.

حساسیت دندانی - تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team
نمای تحلیل لثه که از عوامل حساسیت دندانی است

برای مثال مسواک زدن محکم و سریع با مسواک‌هایی که الیاف مدیوم یا هارد دارند(نرم یا سافت نیستند) به مرور زمان منجر به پایین رفتن لثه ها می‌شود.

ریشه قسمتی از دندان است که باید توسط لثه پوشیده شود چون به علت عدم حضور مینا در برابر تحریکات خارجی مقاومت کمی دارد. کنار رفتن لثه و نمایان شدن ریشه منجر به حساسیت می‌شود.

گاهی به علت عاداتی مثل فشردن دندانها به یکدیگر (براکسیسم یا دندان قروچه) و یا مصرف زیاد مواد اسیدی ( نوشابه، مکیدن لیمو) یا مشکلات گوارشی که منجربه بازگشت اسید معده به دهان می‌شود (استفراغ مداوم یا ریفلاکس) روی سطوح مختلف دندان سایش ایجاد شده و مینا برداشته می‌شود. دراین موارد هم ممکن است بیمار درد را تجربه کند.

حساسیت دندانی - تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team
نمای سایش دندانی که از عوامل حساسیت دندانی است

درمان اولیه این شرایط رفع عامل موجود است، یعنی مسواک زدن صحیح، عدم مصرف مواد اسیدی و …. .

در مرحله ی بعد استفاده از خمیر دندان ضدحساسیت بصورت منظم در بیشتر موارد منجربه کاهش درد میشود.

خمیر دندان ضدحساسیت - تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team
خمیر دندان ضدحساسیت

در مرحله ی بعد می‌توان از دندانها قالب گرفت و برای آنها یک تری شفاف ساخت، ژلهای بی رنگ ضد حساسیت را درون تری قرار داده و حدود ۳۰ دقیقه در هر روز روی دندانها قرار داد.

راه دیگر استفاده از ادهزیو دندانی است، موادی که در مطب دندانپزشکی توسط دندانپزشک روی سطوح دندان قرار داده شده و باعث پوشاندن سطح دندان می‌شود که منجر به کاهش درد و حساسیت می‌شود.

در موارد دیگر به ویژه زمانی که حفرات سایشی عمیق رو سطح دندان دیده می شود، دندان در واقع نیاز به ترمیم دارد. این ترمیم در عین حال که نقص روی دندان را می‌پوشاند و فرم طبیعی دندان را بازسازی می‌کند، حساسیت دندانی را نیز از بین می‌برد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *