جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
افزایش طول تاج دندان چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

افزایش طول تاج دندان چیست؟

افزایش طول تاج دندان چیست؟

Crown lengthening یا افزایش طول تاج دندان و به اختصار CL ، روندی است که طی آن بافت نرم و سخت اطراف دندان، جهت افزایش طول تاجِ دندان، شکل داده می شود.

افزایش طول تاج چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
افزایش طول تاج چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

افزایش طول تاجِ دندان در چه مواردی کاربرد دارد؟

در دندانهایی که به علت وسعت و شدت پوسیدگی، ساختار دندان تا زیر لثه و گاها نزدیک استخوان فک تخریب شده، یا در مواقعی که به علت وارد آمدن ضربه تاج دندان دچار شکستگی شدید و عمیق می شود، امکان ترمیم یا قراردهی روکش روی دندان وجود ندارد.
همچنین این درمان برای اصلاح خط لبخند و شکل دادن به لثه ها در ناحیه دندان های قدامی کاربرد دارد.

افزایش طول تاج چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
افزایش طول تاج چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

نحوه انجام جراحی افزایش طول تاجِ دندان

در این مواقع دندانپزشک با استفاده از فرزهای مخصوص ، لثه و استخوان اطراف دندان را برمیدارد تا طول قابل قبولی از دندان بالای لثه و استخوان ایجاد شده و امکان قراردهی ترمیم یا روکش فراهم شود.
گاها به این فرآیند اصطلاح جراحی اطلاق میگردد اما باید بدانیم این پروسه به هیچ عنوان سخت ، دردناک یا طولانی نیست، تحت بی حسی کامل انجام میگیرد و درصورت رعایت مراقبت های بعد از کار به زودی بهبودی کامل بافت ایجاد می شود.در درروزهای ابتدایی پس از انجام کار یک پانسمان بروی محل قرار داده میشود .همچنین به مدت ۳-۲ هفته نیاز به استفاده از دهانشویه هست.توجه کنید استفاده از دهانشویه پیش از ۳ هفته مجاز نیست و منجر به تغییر رنگ دندانها خواهد شد.

نحوه افزایش طول تاج | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
نحوه افزایش طول تاج | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

زمان التیام لثه پس از درمان افزایش طول تاج دندان

بعد از پروسه افزایش طول تاج بین ۴ هفته تا ۳ ماه زمان نیاز است که این مدت برای التیام و شکل گیری کامل بافت اطراف دندان میباشد.قبل از این زمان به هیچ عنوان نباید اقدام به قراردهی ترمیم یا روکش کرد.

معایب افزایش طول تاج دندان

نکته ی مهم درباره این درمان محدودیت آن است. گاها برداشت استخوان باعث ضعیف شدن دندان، ایجاد لقی و نهایتا از دست رفتن دندان می شود. همچنین بستر مناسب قراردهی ایمپلنت را تخریب میکند. در این شرایط دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت را انتخاب بهتری در مقایسه با نگهداری دندان به هر قیمتی بداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *