نایت گارد چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

نایت گارد چیست؟

نایت گارد چیست؟ Night Guard

محافظ اکلوزالی که با اصطلاحات مختلفی همچون نایت گارد، محافظ ورزشی ، اسپلینت و … شناخته میشود یک وسیله ی شفاف نرم یا سخت است که از بوسیله قالب تهیه شده از دندانها ساخته میشود. (نایت گارد – Night Guard)

موارد کاربرد متعددی دارد:

۱. بیماران دارای عادات سایشی مانند براکسیسم یا دندان قروچه، در این شرایط بطور غیرارادی در ساعات روز یا زمان خواب فرد دندانهای خود را بروی هم فشار میدهد، از علائم آن صدای حین خواب، سایش دندانها، درد فک می‌باشد.

دراین حالت محافظ اکلوزالی (یا همان Night Guard) میتواند جلوی برخورد دندانها به عنوان دو جسم سخت را گرفته و علائم را تخفیف دهد.

گرچه باید توجه کرد گاهی علت این سایش عوامل پایه ای هستند که باید همزمان با تجویز گارد رفع شوند.

استفاده از نایت گارد در زمان خوابیدن | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
استفاده از Night Guard در زمان خوابیدن | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

۲. ورزشکاران یا افرادی که در آنها دندانها به هر دلیلی در معرض ضربه و صدمه است نیز می‌توانند از نایت گارد استفاده نمایند.

استفاده از نایت گارد توسط ورزشکاران | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
استفاده از Night Guard توسط ورزشکاران | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

۳. افرادی که درمانهای زیبایی وسیع دریافت کردند، برای مثال ونیر کامپوزیتی یا سرامیکی کامل فک بالا، ترجیحا بهتر است از یک محافظ اکلوزالی جهت جلوگیری از وارد شدن نیروهای زیاد به ونیر یا روکش های خود استفاده کنند.

مزایای استفاده از نایت گارد:

استفاده از نایت گارد مزیت‌های متفاوتی دارد که بیشتر آن‌ها همگی به حفظ دندان مرتبط می‌شوند:

– کاهش انقباض و گرفتگی در عضلات فک.
– جلوگیری از ترک خوردن، شکستن و سایش دندان.
– درمان مفصل گیجگاهی.
– بازکردن راه تنفسی، خوابیدن با کیفیت بهتر و جلوگیری از خروپف کردن.

طول عمر نایت گارد

طول عمر گارد دهان برای افراد مختلف، متفاوت است. زیرا میزان و شدت دندون قروچه برای هر فرد متفاوت است اما مدت زمانی که گارد دندان برای کسانی که دچار دندان قروچه بسیار شدید هستند، عمر می‌کند، کمتر از بقیه افراد است و زمانی که گارد دهان آن‌ها فرسوده می‌شود باید آن را تعویض کنند. جنس و نوع گاردی که مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در طول عمر آن بسیار تاثیر گذار است.