جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دندان کرسی دائمی اول کودکان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

دندان کرسی دائمی اول کودکان

دندان کرسی دائمی اول کودکان

این دندان در بازه سنی ۵ تا ۷ سالگی در قسمت انتهایی دهان و پشت دندان های شیری شروع به رویش می کند، به همین علت به دندان ۶ سالگی شهرت دارد. پس اگر از خط وسط بین دندان های کودک، دندان ها را بشمارید، ششمین دندان در هر ربع فک (فک بالا و پائین- راست و چپ) دندان کرسی اول دائمی خواهد بود.

دندان کرسی دائمی اول کودکان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
دندان کرسی دائمی اول کودکان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

اهمیت دندان کرسی دائمی اول کودکان چیست؟

این دندان علاوه بر نقش مهمی که در غذا جویدن و تغذیه کودکان دارد، به عنوان یک عامل مهم در راهنمای رویشی سایر دندان های دائمی عمل می کند و نقش بسیار مهمی در شکل قرارگیری دندان ها و زیبایی چهره بازی می کند.

اهمیت دندان کرسی دائمی اول کودکان | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
اهمیت دندان کرسی دائمی اول کودکان | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

چرا دندان کرسی دائمی اول کودکان آسیب پذیر است؟

۱. منطقه رویش: از آنجا که این دندان پشت دندان های شیری رویش می یابد و جایگزین دندانی نمی شود (یعنی دندان شیری قبل از آن نمی افتد)، متاسفانه بسیاری از والدین متوجه رویش این دندان در دهان کودک نمی شوند و اغلب زمانی از وجود این دندان مطلع می شوند که دندانپزشک هنگام ویزیت دهان کودک، پوسیدگی و لزوم ترمیم آن را گوشزد می کند.
۲. مینای دندان، خارجی ترین لایه تاج دندان است که در تماس با مواد غذایی قرار دارد. مینای دندان تا ۲سال پس از رویش هنوز به بلوغ و استحکام نهایی خود دست نیافته است پس مقاومت کافی در برابر اسیدهای تولید شده توسط میکروب های پوسیدگی زا را ندارد.
۳. رویش این دندان همزمان است با ورود کودک به پیش دبستان یا مدرسه. پس والدین کنترل کمتری روی تغذیه و مصرف مکرر میان وعده های پوسیدگی زا توسط کودک دارند.
۴. در بخش جونده این دندان فرورفتگی ها و شیارهای با عمق زیاد وجود دارد که تمیزکردن آن برای کودک دشوار باشد. بنابراین به راحتی به محلی برای گیرکردن مواد غذایی و فعالیت میکروب های پوسیدگی زا تبدیل می شود.
۵. کودک اغلب در سن مدرسه ، مهارت و دقت کافی برای مسواک زدن را ندارد، پس در صورت عدم نظارت و کمک والدین پوسیدگی در این دندان می تواند ایجاد و به سرعت پیشرفت کند.

برای مراقبت از دندان کرسی دائمی اول کودکان چه باید کرد؟

• ویزیت منظم و سروقت به صورت دوره ای به خصوص ۶ ماهه برای ارزیابی اوضاع این دندان ها و فلورایدتراپی حرفه ای در مطب زیر نظر دندانپزشک متخصص کودکان
• رعایت بهداشت دقیق و کامل (کاربرد مسواک، نخ دندان و دهان شویه با کمک یا نظارت والدین)
• مراجعه به دندانپزشک جهت بررسی لزوم انجام فیشورسیلانت یا شیارپوش
• تشویق کودک برای بهره مندی از عادت های غذایی سالم

درمان شیارپوش یا فیشور سیلنت در تیم دندانپزشکی نیل توسط متخصص دندانپزشکی کودکان دکتر خشایار سنجری انجام می شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *