جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تراما چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team

تراما چیست؟

آسیب و صدمه به دندان های شیری و دائمی

تراما یا تراما چیست؟

تراما چیست؟ – وارد شدن آسیب (تراما) به دندان های شیری و دائمی یک کودک خردسال میتواند عواقب جدی و دراز مدتی را برجای بگذارد و منجر به تغییر رنگ، بدشکلی یا از دست رفتن احتمالی آنها شود. همچنین اثر روحی و روانی چنین صدمه ای به دندان شیری و دائمی می تواند بسیار وسیع باشد.

شایع ترین دندان های مورد آسیب (تراما) در بین دندان های شیری، دندان های قدامی (جلویی) فک بالای کودک است. دندان های کرسی شیری بندرت دچار آسیب مستقیم می‌شوند و معمولا در نتیجه ضربه غیرمستقیم، آسیب میبینند (مثلا ضرباتی که حین بازی فوتبال یا ورزش های رزمی به زیر چانه وارد میشوند و باعث میشوند که فک پایین با نیروی زیاد در مقابل فک بالا بسته شود).

انواع آسیب به دندان های شیری و دائمی

شکستگی و آسیب (تراما) به دندان شیری ممکن است تاج یا ریشه دندان را درگیر کند. شکستگی های تاج دندان شیری ممکن است محدود به مینای دندان باشد یا عاج دندان شیری را نیز درگیر کند یا حتی ممکن است به عصب دندان شیری صدمه برسد. صدمه به عصب دندان شیری از نظر درمان کردن، پیچیده ترین شرایط را دارد.

عکس های زیر، درمان دندانپزشکی مواردی از آسیب به دندان و شکستگی تاج را نشان می دهد که توسط دندانپزشک متخصص کودکان، دکتر خشایار سنجری و دندانپزشک متخصص زیبایی دکتر حسنا ابراهیمی زاده انجام شده است.

تراما چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
تراما چیست؟ | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

 

مقاله علمی مرتبط با این درمان پیچیده دندانپزشکی توسط دکتر خشایار سنجری و دکتر حسنا ابراهیمی زاده در یک ژورنال علمی بین المللی چاپ شده است.

لینک مربوط به مقاله چاپ شده:

https://www.archtrauma.com/article.asp?issn=2251-953X;year=2020;volume=9;issue=2;spage=93;epage=98;aulast=Sanjari

 

شایع ترین انواع آسیب و صدمه به دندانهای شیری که در مطب دندانپزشکی درمان می شوند شامل آسیب های لوکسیشن یا جابه جایی دندان شیری هستند. این صدمات به ساختارهای پشتیبان دندان شیری (شامل بافت نرم و استخوان فکی کودک)، آسیب وارد می کند.

آنچه در تصویر بالا می بینید، خروج دو دندان شیری کودک در اثر ضربه ی شدید به صورت کودک بر اثر تصادف است.
آنچه در تصویر بالا می بینید، خروج دو دندان شیری کودک در اثر ضربه ی شدید به صورت کودک بر اثر تصادف است.

 

بروز آسیب در میان کودکانی که قبلا آسیب های دندان شیری از نوع شکستگی تاج دندان را تجربه کرده اند، بیشتر است. این صدمات ممکن است ناراحتی اندکی ایجاد کنند و اغلب  والدین را جهت مراجعه و مشاوره دندانپزشکی ترغیب نمی کنند. اما چنین صدماتی حتما نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد.

سن شایع آسیب های دندانی

تا سن ۵ سالگی حدود ۴۰٪ پسرها و ۳۰٪ دخترها آسیب های به دندان های شیری را تجربه کرده اند.

در سن ۲ تا ۴ سالگی میزان آسیب و صدمه به دندان های شیری بیشترین است، سنی که در آن مهارت های حرکتی کودک در حال تکامل است. کودکان با دندان های بیرون زده، نسبت به کودکان با دندان های طبیعی، ۲ تا ۳ برابر احتمال بیشتری برای آسیب به دندان شیری دارند.

عکس هایی که در زیر مشاهده می کنید، کودکی ۸ ساله ست که دندان هایی بیرون زده دارد. کودک به علت افتادن از دوچرخه، دچار تراما و آسیب به دندان دائمی جلویی شده بود. درمان عصب دندان و درمان زیبایی دندان کودک، توسط دکتر خشایار سنجری و دکتر حسنا ابراهیمی زاده انجام شد تا نیازهای زیبایی کودک تامین شود.

عکس های قبل از درمان (شکستگی تاج دندان دائمی کودک 8 ساله)
عکس های قبل از درمان (شکستگی تاج دندان دائمی کودک ۸ ساله)

 

عکس های پس از درمان ( درمان زیبایی توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی)
عکس های پس از درمان ( درمان زیبایی توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی)

گاردهای دهانی برای پیشگیری از آسیب به دندان های دائمی و شیری

یکی از عوامل مهم تراما به دندان های کودکان، صدمات ورزشی است. ورزش هایی مثل فوتبال، بسکتبال، رزمی و … ممکن است سبب ایجاد صدمات در دندان های شیری و دائمی کودکان شود. لذا در کودکانی که برای ورزش حرفه ای به باشگاه های ورزشی می روند، استفاده از گارد دهان برای پیشگیری از صدمات توصیه می شود. برای ساخت این گارد های حفاظتی ورزشی، باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

گارد ورزشی دهانی | تیم دندانپزشکی نیل - Nil Dental Team
گارد ورزشی دهانی | تیم دندانپزشکی نیل – Nil Dental Team

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *