جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مسواک و نخ دندان در کودکان - تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team

مسواک و نخ دندان در کودکان

مسواک و نخ دندان در کودکان

ویژگی های کودکان ۳ تا ۶ ساله

مسواک و نخ دندان در کودکان – در دوره سنی ۳ تا ۶ سال،  اجتماعی شدن کودک رخ می دهد. همچنین کودک رسیدن به حد مناسبی از بلوغ، رشد و تکامل را در این دوران تجربه می کند. با توجه به این تغییرات اساسی، به نظر میرسد که مراقبت‌های بهداشت دهان در خانه، باید با مشکلات کمتری انجام گیرد. اما متأسفانه در اغلب موارد این طور نیست. . بازه ی توجه یک کودک ۳ تا ۶ ساله معمول، کوتاه است و نمی تواند بر روی یک کاری طولانی مثل مسواک زدن تمرکز کافی داشته باشد. والدین تمایل دارند تا کودکان را بیش از آن چه که در واقعیت هست، مستقل تصور کنند. والدین فکر می‌کنند که هماهنگی حرکتی کودک به حدی رسیده است که کاربرد مسواک و نخ دندان برای وی آسان باشد. اما در واقع این گونه نیست. در ضمن، کودکان در این سنین می‌خواهند مستقل باشند و تمایل دارند خودشان دندانهایشان را مسواک زده و نیازی به کمک پدر و مادر نداشته باشند که این موضوع بسیار خطرناک است و عواقب بدی دارد، زیرا مسواک زدن  مستقل کودک در این سن، ناقص و ناکافی ست.

مسواک و نخ دندان در کودکان - تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team
مسواک و نخ دندان در کودکان – تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team

توافق کودک با والدین در مورد مسواک زدن

باید والدین و کودک در مورد مسواک زدن به توافقی برسند، مثلاً بعد از صرف غذا کودک اجازه دارد خودش دندان‏هایش را با حداقل نظارت یا بدون نظارت والدین مسواک کند، ولی در زمان خواب شب والدین دندان‏ها را تمیز کرده و لثه‌هایشان را ماساژ می دهند. با مشارکت در قالب یک گروه، والد و کودک میتوانند هر یک مسئولیت های معین خود را بر عهده گرفته و برنامه‌ای موفقیت‌آمیز اجرا کنند.

توافق کودک با والدین در مورد مسواک زدن - تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team
توافق کودک با والدین در مورد مسواک زدن – تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team

نخ دندان در کودکان

با بسته شدن فضای بین دندان های شیری، کاربرد نخ دندان توصیه می‏شود. کودکان ۳ تا ۶ ساله توانایی استفاده‌ی مستقل از نخ دندان را ندارند. والدین بایستی مسئولیت این کار را بر عهده گیرند. باید مراقب بود که نخ به داخل لثه بین دندانی فرو نرود و به آن صدمه نزند.
بهترین نوع نخ دندان برای کودکان این گروه سنی، نخ دندان دارای کمان است. (floss pick)

نخ دندان دارای کمان Floss Pick - تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team
نخ دندان دارای کمان Floss Pick – تیم دندانپزشکی نیل | Nil Dental Team

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *